Korte vraag: Waar vind ik nou die onderdelen?
Dag allemaal! Al ongeveer 10 jaar heb ik een mooie Spider uit 1981. Hij stond altijd op 20 minuten rijden van mijn huis, maar dit jaar kocht ik een garage op loopafstand. Dus nu kan er nu meer dan af en toe een blokje om rijden :).

Ik heb oa de carterventilatieslang en de brandstofniveauzender vervangen. Ik heb niet heel veel sleutelervaring (beetje aan mn brommer vroeger), maar deze dingen waren redelijk te doen. Ook wat 'klein grut' (bougies, remvloeistof, compressie meten, ...).
Nu wilde ik laatst de injectoren eens goed schoonmaken, dus dacht; "ik haal de brandstofslang van de rail (eerst druk eraf), sluit 'm aan op een zelfgemaakte adapteur naar een spriet op een spuitbus carburateur-reiniger en laat het geheel draaien tot de bus zo leeg is dat hij onvoldoende druk geeft.". Eigenlijk deze methode ingegeven door het feit dat de o-ringen van de injectoren zo moeilijk in Nederland te vinden waren [2], [3]. Liever haal ik alles los en goed schoonmaken... Het geheel overziend bleek de vacuumslang van de brandstofdrukregelaar toch wel erg slecht (fotos).


Dus die er ook maar af. Binnendiameter 4mm, buiten 8 à 9 (?). Humhum, misschien de overige slangen ook maar vervangen... humhum wordt toch wel een projectje zo...
Op 't net vond ik deze set: https://hpsimotorsports.com/products/hpsi-silicone-vacuum-hose-kit-fiat-124-spider-2000 -- maar als je dat laat opsturen uit de USA wordt het ineens twee keer zo duur (194 euro)! Dus gezocht bij martin willems, niets in de webshop. :( . Uitgekomen bij technischsiliconen.nl. Kan ik dan gewoon siliconenslang gebruiken? Of moet dat siliconenslang met inlage zijn? Waar kan ik de diameters vinden? Mijn schuifmaat is geduldig, maar toch...
Maar dan zie je op hpsimotorsports toch deze plaat van een gereviseerde motor, waarvan ikzelf best wel een beetje ga kwijlen...

Dus al speurende op Internet vroeg ik me af; als ik de hele auto nou eens echt volledig laat restaureren bij dhr. Minnekus en kornuiten van Oldtimer Land? [8] Wat moet ik daarvoor sparen? 8K? 10K? 15 misschien?
Zo een beetje dromend van alle opties dacht ik er eens een post op dit forum aan te wagen. Ook een beetje in de hoop om in de reacties weer allemaal nieuwe konijnenhollen te vinden om in te duikelen ;)..
Leuk om zo onderdeel van de vereniging te zijn! Ik zal de auto snel weer rijdend maken, zodat ik mee kan op een rit :)
Groeten Kees.
PS. Sites die ik vaak gebruik voor speurneuzerij:
[1] http://www.njfiats.org/images/stories/manuals/ipa/index.htm
[2] https://www.midwest-bayless.com/Fiat-124SC-0_p-8202-4393591x44393592x4-fuel-injector-o-ring-seal-kit-8x-fiat-pininfarina-124-brava-wbosch-l-jet-new.aspx
[3] https://shop.advanceautoparts.com/p/beck-arnley-fuel-injector-o-ring-kit-158-0021/18026258-P?utm_medium=ymme
[4] https://www.spiderroadster.com/
[5] https://autoricambi.us/1966-1985-fiat-124-spider/
[6] https://www.stocklocator.nl/
[7] https://www.awitalian.com/product-category/make/fiat/124-spider/
[8] https://www.oldtimerland.nl/over-ons
Ik heb mijn spider, CSI USA uit 1976 tijdens de eerste Lockdown helemaal omgebouwd naar Europese uitvoering en een compleet nieuwe lederen interieur in gezet. Ik wil die ervaringen best met je delen.
Liefst telefonisch of (afhankelijk van je woonplaats) live.
Voor:
Na:
Groet Leon